Strona główna » Blog » Koszty notarialne związane z nabyciem nieruchomości. Z jakim wydatkiem się liczyć?

Koszty notarialne związane z nabyciem nieruchomości. Z jakim wydatkiem się liczyć?

Zakup własnego domu lub mieszkania jest marzeniem wielu osób. Nic więc dziwnego, że coraz więcej klientów decyduje się na ten krok i dokonuje zakupu swojej pierwszej nieruchomości. Warto jednak pamiętać, że takie działanie powinno być przemyślane i starannie zaplanowane. Dlaczego? M.in. dlatego, że kupno mieszkania lub domu oznacza nie tylko opłacenie samej ceny nieruchomości, ale także pokrycie kosztów notarialnych i innych zobowiązań związanych z wymogami prawnymi i kredytem. W naszym artykule pokazujemy, co warto wziąć pod uwagę.


 

Koszty notarialne - z jakimi wydatkami należy się liczyć?

 

W przypadku zakupu mieszkania lub domu koniecznie jest posiadanie środków, które pokryją tzw. koszty notarialne. Jednym z głównych czynników jest tzw. taksa notarialna, czyli wynagrodzenie dedykowane dla notariusza za jego usługi, w tym za sporządzenie umowy kupna - sprzedaży. Wysokość tego wynagrodzenia jest określana przez rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 czerwca 2004 roku. Warto jednak pamiętać, że ostateczna kwota zależy także od wartości nieruchomości i od cennika ustalonego przez samego notariusza.

Do kosztów notarialnych możemy zaliczyć także opłatę za stworzenie odpisu aktu notarialnego, czyli wypisu z oryginalnego dokumentu. Jego posiadanie jest ważne m.in. by dostarczyć odpowiednią dokumentację do banku. Koszty takiej usługi są ustalane przez notariusza i są liczone od każdej strony dokumentu.  


Dodatkowe koszty - o czym pamiętać?

 

Jednak to nie wszystkie koszty, z jakimi musimy się liczyć. Innym wydatkiem jest koszt związany z dokonaniem wpisu prawa własności do księgi wieczystej. Jest to stała opłata, która wynosi 200 zł bez względu na to, jaka jest wartość nieruchomości. Niekiedy jednak zdarza się, że nieruchomość nie posiada jeszcze księgi wieczystej. W takiej sytuacji konieczne jest jej założenie, które umożliwia określenie stanu prawnego nieruchomości i stwierdzenie kto jest jej właścicielem. Opłata ta także jest niezmienna i wynosi 60 zł. 

Innym wydatkiem jest wpis hipoteki zwykłej do księgi wieczystej - ponownie jest to opłata 200 zł.  

Oczywiście kupując nieruchomość na rynku wtórnym, musimy liczyć się także z koniecznością zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości. Opłata ta wynosi 2% wartości dla domu i mieszkania i jest opłacana u notariusza podczas tworzenia aktu notarialnego. 

Dodatkowo jeśli nieruchomość jest kupowana na podstawie kredytu hipotecznego, niezbędne jest dokonanie stałej opłaty, w wysokości 19 zł albo lub 0,1% od kwoty nieruchomości (gdy jest to hipoteka kaucyjna) za ustanowienie hipoteki zabezpieczającej istniejące wierzytelności. Oczywiście kredyt stawia przed nami dodatkowe zobowiązania. W takim przypadku musimy liczyć się z kosztami jego spłaty, w tym z odsetkami i prowizjami, a także z operatem szacunkowym (wycena nieruchomości), czy ubezpieczeniem (ubezpieczenie na życie, pomostowe, nieruchomości i/lub niskiego wkładu własnego).


Wsparcie profesjonalistów

 

Widać więc wyraźnie, że nabycie nieruchomości wymaga przygotowania i starannego przemyślenia naszej sytuacji. Wiele osób przekonało się, że dobrym sposobem na zmniejszenie stresu i dopilnowanie wszystkich formalności jest skorzystanie z profesjonalnych usług świadczonych przez naszą firmę. Wieloletnie doświadczenie, które posiadamy, sprawia, że znamy potrzeby naszych klientów i pomagamy im przeprowadzić proces zakupu nieruchomości sprawnie i według najwyższych standardów. Nasza oferta obejmuje m.in. przygotowanie przedwstępnej umowy kupna-sprzedaży nieruchomości w biurze, konsultacje z radcą prawnym i notariuszem, a także usługi doradztwa kredytowego.